On top of the world - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Dave&Floranne - WaarBenJij.nu On top of the world - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Dave&Floranne - WaarBenJij.nu

On top of the world

Door: Dave&Floor

Blijf op de hoogte en volg Dave&Floranne

14 Oktober 2013 | Nepal, Kathmandu

De tour bracht ons 's avonds terug in Kathmandu, waarna wij besloten om meteem de volgende dag weer te vertrekken naar de noordelijker gelegen stad Pokhara. Ondanks dat het de tweede stad is van Nepal, is het in geen enkel opzicht te vergelijken. Waar het in Kathmandu allemaal gehaast is, is het in Pokhara allemaal een stuk gemoedelijker en rustiger. De stad ligt in een vallei en grenst aan één van de hoogste bergketens van de Himalaya. Het is echt ontzettend gaaf om vanuit de stad boven de lagere bergen de witte rotspunten van het Annapurna-gebergte te zien.
Ondanks dat we 2,5 week in deze ongeving verbleven, hebben wij ons geen enkel moment verveeld. De 2,5 week stonden vol met allerlei activiteiten, van mountainbiken tot een meerdaagse trekking door het gebergten. Pokhara is namelijk de plek voor geweldige wandelroutes en staat bij paragliders en mountainbikers bekend als één van de beste locaties ter wereld. Nadat het weer ons een aantal keer in de steek liet door regenval of teveel wind, we hoorden al verhalen van mensen die in het meer waren geland, hebben wij dan eindelijk boven de stad&het meer gehangen. We kunnen ons dan ook sindsdien een voorstelling maken hoe het is om een vogel te zijn, het paragliden was echt een hele leuke ervaring!

Het hoogtepunt tot nu toe is toch wel dat wij samen met onze Nepalese gids negen dagen door de Himalayagebergten zijn getrokken. De eerste vier dagen van de trekking was het vooral heel erg afzien. Nog niet eens zozeer door het klimmen en dalen, ook wel 'Nepali flat' genoemd, maar meer doordat het weer zo ontzettend slecht was. Heke dagen liepen wij in onze klamme poncho's over modderige en gladde paden, waarbij we in plaats van de prachtige vergezichten niet veel meer zagen dan wolken. Na vier dagen van zwoegen, zaten wij de avond voor de beklimming naar Annapurna Base Camp er beiden een beetje doorheen. Alle kleding was nat, de krakkemikkige hutjes waren we zat en het was vooral heel koid. De vijfde dag vertrokken wij al vroeg in de ochtend en ondanks dat ook deze dag niet met zonneschijn begon, klaarde het na een aantal uur op en trokken de wolken weg uit het gebergten. Eindelijk kwamen de geweldig mooie gebergten tevoorschijn en wisten we eindelijk weer waarom we ook alweer deze trekking wilden doen. Het is niet te beschrijven hoe klein je je voelt wanneer je tussen die immens hoge rotspartijen wandelt.
Doordat wij eindelijk beloond werden gingen de laatste twee uur van de beklimming een stuk makkelijker!;) Op het hoogste punt voor ons te bereiken, op 4130 meter, werden wij omgeven door de gehele bergkom. Witte steile wanden van maximaal 8100 meter stegen boven ons uit, wat moet hier ooit een natuurgeweld hebben plaatsgevonden.
De nacht verbleven wij in de Base Camp wat overigens ook weer een hele belevenis is. Zo sliepen wij toch een stuk minder lekker op 4 kilometer hoogte. Door de hoogte is er namelijk veel minder zuurstof in de lucht, wat ervoor zorgt dat je veel eerder buiten adem bent en hoofdpijn kunt verwachten. In de ochtend werd er al vroeg door de gids op de deur geklopt en vertelden ons dat we snel ons bed uit moesten komen. De zonsopgang

creeerde namelijk een prachtig uitzicht over de bergkom, waarbij er geen enkel wolkje te zien was! Dat zelfs de gidsen er foto's van maakten laat wel blijken dat we ontzettend mazzel hadden!

Afgelopen weekend stonden er voor ons meerdere activiteiten op het programma. Zaterdag hebben wij al klauterend, springend, abseilend en glijdend ons door de rivier en watervallen weten te manoeuvreren. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het eerst maar niks vond, maar al gauw zag ook ik er het plezier van in. Het was toch eigenlijk best wel gaaf om een waterval van 15 meter al abseilend te trotseren!
Gisterochtend zaten wij op de mountainbike en kregen we weer even te maken met 'nepali flat'. Terwijl we berg op en berg af gingen, fietsten we door verschillende dorpjes waarbij de plaatselijke kinderen ons vrolijk gedag zeiden.

Vanochtend zijn wij met de bus vertrokken vanuit Pokhara naar Kathmandu. Gelukkig zijn we weer veilig in de stad, met een krakkemikkige bus over een slechte weg langs allerlei diepe ravijnen is niet altijd even rustgevend.

Morgen vertrekken wij naar Maleisië, we kijken er naar uit om weer eens overheerlijke rijst met kip te eten, onder een lekker zacht dekbed te liggen en goedkoop te kunnen shoppen in een winkelcentrum. Wanneer wij na twee dagen Kuala Lumpur heel wat ringgits hebben uitgegeven vertrekken wij vrijdag naar de op Borneo gelegen stad Kota Kinabalu.

Ten slotte nog even wat 'Wist je datjes', jaja we houden het er nog even in!;)

- Wist je dat Nepal met een gemiddeld jaarinkomen van 470 dollar op de 157ste plaats van de 186 landen in de Human Development Index staat? De helft van de bevolking moet rondkomen van 1 dollar per dag.
- Wist je dat hindoes zo'n 80 procent van de bevolking vormen?
- Wist je dat 8 van de 10 hoogste bergen ter wereled, waaronder de Mount Everest, in Nepal liggen?
- Wist je dat de piek van de berg Annapurna 1 nog noit door iemand is bereikt? Tevens heeft Annapurna 1 de hoogste ratio van ongevallen tijdens expedities naar de top..
- Wist je dat er na afgelopen weekend nog amper levende geiten te vinden zijn? Het grootste hindoefestival is deze week, waarbij er ontelbaar veel geiten geofferd zijn.
- Men deze geiten gerust op straat van alle lichaamsdelen ontdoet?
- Wist je dat de sadhoes, de halfnaakte heilige mannen, eigenlijk niet veel meer zijn dan bedelaars?
- Wist je dat Nepalezen met hun rechterhand eten?
- Wist je dat het allerpopulairste eten, daal bhaat, twee keer per dag, dag in dag uit, wordt gegeten?
- Wist je dat de Nepalese kalender 57 jaar voorloopt op de westerse
kalender?
- Wist je dat het vervoer hier niet harder rijdt dan 40 km per uur? Harder kan simpelweg gewoon niet door de slechte staat van de wegen.

Echt super leuk dat jullie onze verslagen weer gelezen hebben! De foto's volgen nog, dit internet laat het helaas niet toe om er wat foto's bij te plaatsen;)
Veel liefs van ons!

• 14 Oktober 2013 - 17:47

Mar;Ton:

Nou "jongens" gelukkig weer geweldige verhalen. Ik begrijp dat het inderdaad afzien is geweest - die berg op- want piepers zijn jullie niet.
    De beloning is mooi geweest. Volgens mij kan je dit alleen maar begrijpen als je er echt - zelf - bent geweest.
    Zo zie je nog eens wat van de wereld hé.
    Op naar jullie geliefde Azië en ga daar eens lekker chillen. Dat kunnen jullie toch ook?

Nou we hopen elkaar na 22 oktober via Skype ( schrijf je dat zo? ) weer eens te zien.

Heel veel mooie dagen, pa en ma.

• 14 Oktober 2013 - 19:54

Joyce En Bart:

waauww wat klinkt t allemaal gaaf! super leuk om te lezen!
    kus van ons!

• 14 Oktober 2013 - 22:24

Annemieke:

jaaaaaaaa, Floortje D (o nee P) & friend zijn weer on tour ! wat een sporty activiteiten allemaal :) ! enjoy, geniet van alles , ook van good old Kuala Lumpur en hotel Central en hopelijk houdt de Filipijnse landheer zich nu koest ;)! XXXXXXXXXXXX

• 15 Oktober 2013 - 15:57

Jorinde (en Mark Op De Achtergrond Ook Wel):

Wisten jullie dat... ik heel erg blij ben om jullie verslagen weer te lezen!
    Wat een durfallen zijn jullie zeg; te land, ter zee en in de lucht ;-) die mud masters doen jullie straks met twee vingers in de neus!
    Voor de hoeveelste keer bezoeken jullie nu Maleisië? ;-) doe Hello Kitty de groeten.
    Wij gaan morgen genieten bij Anouk.

Kusx

• 17 Oktober 2013 - 09:40

Linda:

Leuk weer broer en zus!!!!
    Wat jullie allemaal weer meemaken te gek!!!!!
    Lekker genieten en een hele dikke kus van mij maar vooral van Stan en Femke..